torsdag den 3. marts 2016

Cantervillespøgelset

AF Oscar Wilde


28 sider Turbine

Så kommer klassikeren om det lille spøgelse på dansk, med illustrationer af Joëlle Tourlonais. Jeg havde ikke tidligere læst om spøgelset, så det var min debut.

Illustrationerne er virkelig fine, de rammer lige ned i historien, og giver den både helhed og dybde. Historien er velgenet både som højtlæsning for de mindre børn og som selv-læsning for de lidt større børn.

Den Amerikanske ambassadørfamilie køber Canterville slot, på trods af historierne om spøgelset, der hjemsøger slottet. Efter de er flyttet ind, begynder spøgelset Sir Simon at drive gæk med familien, men familiens tvillingedrenge tager kampen op og driller tilbage.
Det bliver for meget for Sir Simon, der beder familiens datter om hjælp til at komme videre og endelig, efter 300 år, at få lov at sove.

Selve historien er fin, jeg synes den bliver en anelse for let - der mangler et par forklaringer, selv for en kort fortælling som denne. Til gengæld er jeg meget begejstret for illustrationerne, selv om jeg ikke synes de evner, helt at opveje den lette fortælling, giver de grobund for mange gode snakke mellem barn og voksen, når bogen læses. 

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar